بررسی معایب وردپرس و عمده‌ترین ضعف‌های آن
نوشته شده توسط : ساحل

وردپرس با نام عشقی به اسم وردپرس (Love that name, it WordPress) نامدار است. مزایا و معایب طراحی سایت با وردپرس چه برای توسعه‌دهندگان و چه برای اغلب کاربران. ما در اینجا قصد داریم که کمی این عشق را از ابعاد دیگری نیز مورد بررسی پیمان دهیم، زیرا باورداشت داریم که زیباترین و خوشبوترین گل‌های جهان، گل‌هایی هستند که زشت‌ترین و خطرناک‌ترین خارها را دارند اما ما دوست‌شان داریم. در این راستا، هیلگا مورنو (Helga Moreno) نامی آشناست که برای اولین بار در سال 2014، در تحقیقی مستقل 43 ایراد را بر وردپرس وارد آورد و به تشریح تک‌تک آنان پرداخت. وجه اهمیت این نقد بر وردپرس از آن جهت است که کم و بیش تمام همکاران هیلگا و بیشتر توسعه دهندگان وردپرس نیز در این امر با او اشتراکاتی داشتند و مهر تاییدی بر بخردانه بودن و اعتبار این نقد زدند. این نوشتار نیز، برگردان نقد هیلگا مورنو بر محبوب‌ترین سیستم انتشار محتوا در تاریخ وب است که نخستین بار با عنوان WordPress Fans Beware: Main Disadvantages of Using WordPress از منابع onextrapixel. از آنجا که تاریخ انتشار این مقاله، پیش از آپدیت وردپرس به نسخه‌های 4.1 و 4.1.1 بود و بیشتر نقدهای وارده در آپدیت‌های جدید وردپرس، به نوعی رفع سخت شد، لذا بنده نیز از ترجمه مواردی که اکنون در وردپرس دیده نمی‌شوند و یا بدست نویسنده اصلی نوشتار دیده نشده‌اند، جهت صرفه‌جویی در واژه ها و وقت، امتناع کرده و فقط موارد و نقدی را که هم الان نیز بر وردپرس و نسخه جدید آن نیز وارد است را ترجمه و در کمر بستن مخاطب پارسی زبان قرار داده‌ام.

در حالی که همگان وردپرس را ستایش می‌کنند، ما تصمیم گرفتیم که برای مدتی از این عده متمایز شده و طور دیگری به ماجرای پروژه‌ی وردپرس نگاه نماییم و به عنوان یک استثنا، به ناهماهنگی‌ها و ضعف‌های آن بپردازیم. پیش از هر چیزی ما از تمامی هواداران وردپرس تقاضا داریم که اصطلاحات ما در این نقد را به حساب توهین و یا تخریب این سرویس محبوب قرار ندهند. بیایید به شکل سر راست به این سوژه بپردازیم: ما در روبرو چیزی مانند به CMS پیمان داریم که آن را توسعه می‌دهیم و برای آن قالب طراحی و تعریف می‌کنیم. ممکن است با خویش بگویید که آیا اصلا نقد چنین سرویس محبوبی که روزانه میلیون‌ها تن از آن برای نشر درونمایه کاربرد کرده و میلیون‌ها نفر دیگر نیز از این درونمایه استفاده می‌کنند، چه لزومی دارد؟ ولی مباحث گسترش وب، با محبوبیت سروکار ندارد و در جهت توسعه به ضعف‌های هر چیزی حتی وردپرس می‌پردازد و این از بدیهیات گسترش وب است.
معایب و ضعف‌های بنیادین در وردپرس

1 . جدی‌ترین ناتوانی وردپرس از نقطه نظر ما و دیگر گسترش دهندگان و فعالان این عرصه، مشکلات امنیتی آن است که آن را دائما در معرض خطر قرار می‌دهد. با پروا به این موضوع و رشد حرفه‌ای نرم ادوات در دانشمند در روبرو رشد و گسترش وب، می‌توان گفت که این یک حقیقت است که شما دائما در معرض این گزند پیمان دارید و این سیستم نیاز دارد که مدیر آن، دائما از عقیده امنیتی و اطلاعات امنیتی در سطح دلخواه باشد.

2 . دومین ضعف وردپرس این است که به واقعیت و منطقی پیکربندی نشده است. به عنوان نمونه: پیوندهای گرد فقط زمانی کامل می‌شوند که شما به چهره دستی از افزونه‌های سئو، آن را بهینه و تثبیت کنید. این بخردانه است که در پیکربندی دیگری مانند مبارزه با هرزنامه‌ها، وردپرس استوار پیکربندی شده که می‌تواند بسیار مفید باشد، ولی آنچه مبهم و سستی تلقی می‌شود این است که این امکان چگونه می‌تواند اختصاصی شود و برای کل گردآور نباشد. واقعیت این است که این سیستم، بسیار شلوغ پیکربندی شده است و بیش از مرز به مواردی در آن پرداخته شده که باید واضح و روشن می‌بودند.

3 . ضعف سایر وردپرس در روش نمایش موضوعات منتشر شده است (بخشی از permalink تماشای مطالب پس از نام دامنه) که بسیاری از کاربران حتی از آن اطلاع نیز ندارند. این موضوعی است که به راحتی قابل تغییر است ولی در نخست این در حالیست که محتوای زیادی شدنی است منتشر شود لغایت کاربر این موضوع را بداند و این جستار بیشتر کاربر را به شگفتی وا میدارد.

4 . وردپرس از پروسه پیکربندی multisite (شناخته شده به عنوان شبکه) استفاده می‌کند که مبحثی عمیقا فنی است. اما یک ایده مفید دربرگیرنده مرحله‌بندی سرور و محیط فرآوری محتواست که متکی بر این خاصیت است. ما در حال گفتگو کردن با گسترش دهندگان در باره DeployMint هستیم.

5 . وظایف کلیدی در ویرایشگر وردپرس مشابه ایجاد گونه ها پست سفارشی و رده‌بندی می‌تواند شامل نوشتن شمار زیادی از کدهای فنی پیچیده باشد، که برای یک CMS می‌توانست بسیار دوستانه‌تر و راحت‌تر با رابط گرافیکی بهتری پیکربندی شود.

6 . بی‌شک آموزش‌های وردپرس، ناسازگار و ناکافی نیست. ولی در حال آماده شدنی است شما از حجم آموزش‌ها دچار دشواری ها ادراکی شوید، حتی اگر از منابع معتبری کاربرد کنید و معمولا درازا می‌کشد الی از میان انبوه آموزش‌ها، سخت اصلی وب‌سایت خود را پیدا کنید.

7 . مستندات وردپرس، متناقض و ناقص هستند. هنگام به کارگیری این سیستم مدیریت درونمایه شما احتمالا در سراسر صفحات برمی‌خورید که اغلب وقتی با آن سروکار دارید می‌توانید بفهمید که الی چه میزان ناقص هستند. وانگهی این تابع‌ها غیر‌قابل شمارش و تعریف هستند و برای رسیدن به ریشه-بن-بیخ هر موضوع، صاحب سایت را مجبور به صرف زمان زیادی برای بررسی کدهای منبع می‌کند که این ویژگی منفی در همه وردپرس مشهود است. در جای دیگر آمده که یک تابع خاص، شما را به جایی خاص و هدفی ویژه می‌رساند ولی هیچ سرنخی از آنچه اتمام می‌شود و بعد از آن، به چشم نمی‌خورد.

8 . توسعه دهندگان وردپرس، هیچ‌گونه پشتیبانی منظمی را در این باره ارایه نمی‌کنند و بیشتر پشتیبانی‌ها بدست جامعه مشتاق کاربران به یکدیگر داده می‌شود. نتیجه این می‌شود که در انجمن پشتیبانی وردپرس پرسش‌های زیادی بی‌پاسخ می‌ماند و یا بد و نادرست استجابت دیتا می‌شود.

9 . افزونه‌ها و کارکرد آن برای بلاگرهای آماتور تاثیر ندارد و اغلب باعث گیج شدن آنان می‌شود. بله بیشتر آنان مجانی هستند و این زیاد خوب است، ولی اینکه فرد مجبور است تعداد زیادی پلاگین را الک و غربال کند و گاها ده‌ها خروجی بگیرد الی آنچه مورد نیازش است را پیدا نماید، نکته منفی این قضیه است. مورد دیگر اینکه شما بیشتر در این افزونه‌ها می‌بینید که مدت زیادی ماضی که این افزونه‌ها آپدیت و پشتیبانی نشده‌اند و مابقی نیز توضیحات کاملی ندارند و این ممکن است به سادگی پس از فعال کردن، وب‌سایت یک کاربرد تازه شغل را به هم بریزد و یا سازگاری سایتش را با مرورگرها ویران کند.

10 . وردپرس هم‌چنان به عنوان یک موتور وبلاگ‌نویسی شناخته می‌شود و هنوز به عنوان یک سایت ساز شناخته نمی‌شود (هر چند بسیاری از مراجع و توابع آن در حال تبدیل شدن و رسیدن به استانداردهای سایت است و اغلب کدهای آن به سمت refactored شدن پیش می‌روند).

11 . این زیاد بخردانه است که وردپرس منعطف است اما این سیستم لغایت کنون نتوانسته است یک سیستم امروزین باشد، چرا که به هک و کدهای PHP برای اضافه شدن امکانات جانبی، به شدت وابسته است و توابع این هک‌ها نیز می‌توانند بسیار گیج کننده باشند.

12 . بالارفتن خودکار امنیتی و ارتقا برای تلفن‌های موبایل در وردپرس بد نیست، با این حال، این ویژگی فانتزی اغلب از یک برکت و رحمت، نفرین است. پیشنهاد می‌شود برای حذف توانایی بروزرسانی‌ها و تم‌های پلاگین از محیط مدیریت کاربرد شود، در غیر این‌صورت شدنی است وردپرس دچار عیب‌های بروزرسانی خودکار شود.

13 . به عملکرد وردپرس متمرکز می‌شویم. یک سیستم مدیریت درونمایه دربایستن دارد که کمی در پردازش، عجب انگیزتر عمل کند و این در حالی است که وردپرس، منابع بی‌حدی را می‌طلبد (اغلب کاربران وردپرس نیز با مدیران سرور خود بر سر کاربرد بیش از حد از منابع سرور، دائما ستیز دارند. مترجم). وردپرس معمولا به سمت کل منابع سرور هجوم می‌برد که از آن استفاده نماید، این موضوع زمانی مشکل ساز می‌شود که افزونه‌ها وارد معرکه می‌شوند و کاربر به به کارگیری سیستم‌های قدرتمندی همانند Hostgator یا Bluehost و هاست‌های قوی مجبور می‌شود.

14 . وردپرس بر مبنای PHP نوشته شده است. این موضوع، بعضی از توسعه دهنگان را ناراضی می‌کند که برای سرعت بخشیدن به شغل خود، باید به سرعت PHP را بیاموزند.

15 . در وردپرس HTML / CSS / JS همگی ورم کرده و بزرگ هستند و شما بیچارگی به نصب HTML / CSS / JS minifiers دارید که CPU را رهایی دهید. ویرایشگر WYSIWYG وردپرس نیز HTML را بد و سنگین فرآوری می‌کند و این در حالیست که بیشتر تم‌ها و پلاگین‌های وردپرس نیز آماس کرده و وزین هستند.

16 . آنچه در وردپرس به عنوان خدمات هستی دارد، اغلب در خدمت صفحات و برگه‌هاست و کمتر در اختیار درونمایه پیمان می‌گیرد.

17 . تم‌ها و پلاگین‌های پرمیوم و بازرگانی وردپرس بسیار گران است و حمایت به موقع و منظمی نیز ندارد.

18 . وردپرس امکانات نکویی برای نسخه‌های موبایل دارد، اما همین جستار می‌تواند برای کسان پسین شغل با این سیستم، چالش‌هایی را در مقوله سئو به هستی بیاورد.

19 . استفاده از وردپرس به معنی مبارزه با پیش‌فرض نیست. وردپرس حائز یک میراث قوی به عنوان تمام سیستم عامل‌های تارنگار نویسی ساده و کلاسیک است. این بدان معناست که شما می‌توانید آن را نصب کنید و یک وبلاگ با عملکرد بالا و در حال اجرا در دقیقه داشته باشید. اما افسوس، این میراث نیز بدان معنی است شما تعداد زیادی از پیش‌فرض‌ها مانند پست، دسته، برچسب‌ها، صفحات، دیدگاه‌ها را یکجا گرفتن می‌کنید. اگر می‌خواهید به تغییر این رفتار پیش‌فرض اقدام کنید مبتلا زحماتی می‌شوید.

20 . ساخت یک سایت زیاد جامعه محور همانند یوتیوب یا فیس‌بوک در پلت فرم وردپرس می‌تواند یک چالش بزرگ باشد.

21 . به طور کلی، وردپرس یک انتخاب عالی برای سایت‌هایی است که از بالا به پایین، درونمایه محور هستند. مجلات و یا وب سایت‌های خبری، سایت‌های نمونه‌کار، سایت رخداد و… بسیار کاربرپسند در وردپرس راه‌اندازی می‌شوند. اما برای سایت‌هایی که در اطراف محتوای برپایی شده بدست کاربر، دربایستن به جستجوی پیچیده از راه کاتالوگ‌های بزرگواری از محصولات دارند، وردپرس می‌تواند خسته‌کننده و زیاد کند باشد. اگر شما بیشتر در باره پلاگین‌ها برای به دست آوردن قابلیت‌های باره احتیاج خود در در وردپرس اندیشه می‌کنید، شما احتمالا باید برخی از سیستم عامل‌های سایر را برای تکاپو خویش در عقیده بگیرید.

22 . اصلاح گرافیک در وردپرس، بیچارگی به فرهنگ CSS و HTML دارد که تازه‌کاران را طاقت امید می‌کند.

23 . SQL نمایش دیتا شده در وردپرس زیاد پیچیده هستند.

24 . برخی مواقع اوقات وردپرس می‌تواند بیش از حتماً سنگین و کند عمل کند.
بحث و نتیجه گیری
ما رفته‌رفته پس از خواستن این فهرست نه چندان طولانی، به جمع هواداران وردپرس برمی‌گردیم. اما نظر به اینکه این فهرست بدست جامعه وب تعبيه و باره پروا پیمان گرفته است، نمی‌توان به راحتی متعلق به عبور کرد. ما فهم می‌کنیم که بسیاری از گسترش دهندگان با لیست بالا دویی نظر دارند. این لیست در esse نیز منتشر خواهد شد و یک‌بار سایر همه موارد ذکر شده در بالا تکرار خواهد شد که نشان‌دهنده نقطه نظرات شخصی و تجربه مردمی است که با جنبه‌های منفی از وب سایت‌های در حال گسترش وردپرس مواجه شده‌اند. اما بی شک مزایا و قدرت‌های وردپرس، زیاد اغلب از معایب آن است!
نویسنده این نوشتار نیز برادر دارد که همچنان با وردپرس پیشه کند و این به انگیزه آن است که مزایای آن را چندین مساوی بیشتر از معایبی که در بالا گفته شده است می‌داند. با تمامی مواردی که در بالا گفته شد، استفاده از سیستم وردپرس بیش از اینکه مبتلا سستی باشد، قدرتمند است. اما ما هم‌چنان بر این باوریم که نوشتار ما بر پای بست، مشاهدات افراد راستین بوده است و حتی مشاهدات پیروان سنتی و همیشگی وردپرس که همنشین دارند دائم وبسایت‌های زیبا و جذاب وردپرس را ببینند.





:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: