بازاریابی (Marketing) چیست و انواع بازاریابی
نوشته شده توسط : ساحل

اگر از شما به عنوان یک کارآزموده بازاریابی بپرسند “بازاریابی چیست؟”، یا از شما بخواهند آن را تعریف کنید، به راحتی قادر به تعریفش خواهید بود؟ به راستی بازاریابی در ذهن شما چه معنایی دارد؟ خدمات مشاوره برندینگ و مشاوره بازاریابی از راهکارهای توسعه کسب و کارها در مجموعه بیلاودمارکتینگ است.

موسسه خبرگان بازاریابی (Chartered Institute of Marketing) بازاریابی را این چنین شرح می­دهد : “مدیریت پروسه شناسایی، قبل بینی و ارضای نیازهای مشتری به شکلی سودآور”.

انجمن بازاریابی آمریکا (The American Marketing Association) آخرین تعریف از بازاریابی در سنه 2013 را اینگونه تصویب نموده است: ” بازاریابی، مجموعه­ ای از فعالیت ها و فرایندهای ایجاد، انتقال، ارسال و تبادل هر آنچه که برای مشتریان، ارباب رجوع، شرکای بازرگانی و در همه برای جامعه ارزشمند باشد، است.”
بازاریابی یا همان مارکتینگ با یک ایده جدید یا یک فرآورده مبتکرانه نخست نمی­ شود، بلکه نقطه ابتدا و پایان هر کسب و کاری بازاریابی است و محوریت بازاریابی را نیز مشتری (Customer) برپایی می دهد.

در واقع پروسه بازاریابی(Marketing) حتی قبل از آنکه مشتری وارد چرخه ی کسب و کار شود، نخست می شود، نه زمانی که محصول حاضر فروش است.
در پاسخ به اینکه” بازاریابی چیست” باید گفت بازاریابی فرایند مشتاق کردن مخاطبین به محصولات ویا خدمات است. این پروسه با سپریدن تحقیقات بازار نخست و با تحلیل رفتار مصرف کننده یا مشتریان، بهبود سفر مشتری، شناخت کامل مطالبات و نیازهای بازار هدف، نگهداشت مشتریان، و افزایش بهره بازاربرای برند پیوسته خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: روش همگام سازی بازاریابی با سفر مشتری
حضور بازاریابی در پهنه تجارت از سررسید مبادلات پایاپای وجود داشته و در درازا سده ها با رشد و ترقی بازرگانی مفهوم مارکتینگ و تکاپو های مارکتینگ نیز کاملتر شده است. مارکتینگ به عنوان یک دانش در طی چند سده پسین دو بار دستخوش تحولات پایه ای و بنیادین شده : یکبار با پیدایش انقلاب صنعتی و بار دوم با ظهور دانش تکنولوژی اطلاعات در عرصه تجارت که در نهایت منجر به شکل گیری مفهوم دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) شد.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟
یادمان باشد که دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی بر بنیاد اصول قواعد و راهبرد های بازاریابی بنا شده و به قصد پیشبرد هرچه بهتر فعالیت های بازاریابی بکار اسیر می شود.

شاید در پاسخ به اینکه “بازاریابی چیست” بهترین و کوتاهی ترین پاسخ این باشد که “بازاریابی تلفیق دانش و هنر است، و خلاقیت لازمه پیشرو بودن در این صنعت است”.

امروزه بازاریابی متاسفانه یا خوشبختانه به نوعی با زندگی انسانها و اغلب تصمیماتی که می گیرند، از برگزیدن محل زندگی و دانشگاه گرفته تا سبک زندگی و حتی کتابی که می خوانند، عجین شده که خود نشات گرفته از مفاهیم جدیدی است که در این دانش تعریف می شوند و معنا می یابند. مانند بازاریابی پارتیزانی ، بازاریابی مویرگی، بازاریابی حسی، و بازاریابی قطره ای که همگی از دسته مفاهیم جدید در مارکتینگ محسوب می شوند.

بازاریابی با تمام جنبه های گوناگون کسب و کار مرتبط است، از توسعه و تولید فرآورده گرفته تا شیوه های مختلف پخش محصول و خدمات، قیمت گذاری، راهبرد های فروش، تبلیغات، روابط عمومی و خدمات پس از فروش به مشتریان.

یادتان باشد که در مارکتینگ مشتریان شما تنها به افرادی که محصول شما را از قفسه­ ها خریداری می ­کنند یا از خدماتتان استفاده می کنند، اندک نمی­ شوند بلکه سرمایه گذاران، توزیع­ کنندگان، خرده ­فروشان و دیگر ذینفعان نیز به نوعی مشتریان شما هستند، که تنها شیوه تعاملشان با برند شما متفاوت است.
گاهی مارکتینگ (Marketing) به اشتباه مترادف با تبلیغات (Advertising) در عقیده گرفته می شود، چنانچه اگر بازاریابی را یکی از چرخ دنده های اصلی کسب وکار بدانیم، تبلیغات فقط جزئی از این چرخ دنده است.

بازاریابی - مارکتینگ
بیشتر بخوانید: تفاوت اصلی بازاریابی و تبلیغات چیست ؟
برخی هم مارکتینگ (Marketing)را به اشتباه برابر با فروش (Sales)می دانند. به عقیده ی این کسان فروش همان بازاریابی است. در حالی که مارکتینگ و فروش به هیچگونه یکسان نیستند، و فروش بخشی از فرایند بازاریابی را برپایی می دهد.

بازاریابی ما فوق ترفیع، فروش، و تبلیغات است.

بازاریابی یکی از تقسیم های اصلی کسب و کار است که تمرکزش بر افزایش و نگهداشت مشتریان فعلی و دستیابی اغلب به مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به مشتریان بالفعل است.

بازاریابی (Marketing) چهار تقسیم را در بر می گیرد :

شناخت مشتریان و پیرامون بیگانه کسب وکار به جزیی­ترین شکل ممکن
شناسایی فرصتها و توسعه راهبرد برای سرمایه­ گذاری روی آنها
استفاده از ابزارهای مارکتینگ برای تحقق اهداف اصلی کسب و کار
سنجش نتایج فعالیت ها و گردآوری فرایند بهبود پیوسته به هدف گسترش کسب و کار

بازاریابی - مارکتینگ
آنچه بازاریابی می­ نامیم
در نخستینگی پیمان دادن مشتری ( گونه ها مشتری)
تهیه فرایندهای برنامه ­ریزی شونده میانی مدت و بلند مدت به هدف توسعه برند
تهیه و گردآوری فعالیت های کلیدی برای کامیابی پیوسته کسب و کار
تخصیص منابع برای دستیابی به اهداف کسب و کار
برخی از انگیزه ها افزایش اهمیت بازاریابی
بازاریابی به انتقال، مبادله و حرکت کالا کمک می کند
بازاریابی در انتقال، مبادله و جنبش کالا بسیار مفید است. کالاها و خدمات از طریق واسطه های گوناگون، مثل خرده فروشان و عمده فروشان، به دست مشتریان می رسند. برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن این بستگی را فراهم می آورد و از این جهت هم برای فرآوری کنندگان مفید است و هم برای مشتریان.

مارکتینگ در حفظ و ارتقا استانداردهای حیات جامعه مفید است
بازاریابی در صدر تمام عوامل تاثیر گذار بر استانداردهای حیات جامعه، قرار می گیرد. بازاریابی از طریق در دسترس قرار دادن محصولات و خدمات برای مشتریان و عرضه ی آنها تحت شرایط مختلف و با بها معقول، بر سبک زندگی آنها نشان می گذارد. جامعه از سه سطح اجتماعی ساختن می شود: غنی، میانه و فقیر. هرآن چیزی که این سه گروه مصرف می کنند ، توسط بازاریابی و اصول و رویه های آن، نخست شناسایی، دسته بندی و سپس عرضه می شود.

شناخت بازار و نیازمندیهای بازارهای منظور تحت عنوان تحلیل بازار به عنوان بخشی مهم از تکاپو های بازاریابی صورت می گیرد،که خود به نوعی سنگ بنای تصمیم گیری ها به منظور تهیه و گردآوری راهبرد ها و تکنیک های بازاریابی است.

امروزه حتی دانشگاه ها نیز برای توسعه برند خود از کار و جنبش های بازاریابی به نوعی نامحسوس سهم می برند.

فعالیت های گوناگون بازاریابی به نوبه ی خویش سهمی در کسب درآمد کسان یک جامعه دارند. از کارآزمودگان کامپیوتر گرفته الی طراحان صنعتی و گرافیست ها و مهندسین فروش و تولید کنندگان محتوا و عکاسان صنعتی و… تمامی به نوعی در چرخه مارکتینگ به منظور پیشبرد اهداف کسب وکارها تعریف می شوند.

منجر به ایجاد کارگماری می شود
فعالیت های گوناگون بازاریابی به نوبه ی خویش سهمی در کسب درآمد افراد یک جامعه دارند. از کارآزمودگان کامپیوتر گرفته لغایت طراحان صنعتی و گرافیست و مهندسین فروش و تولید کنندگان محتوا و عکاسان صنعتی و… همگی به نوعی در چرخه مارکتینگ به قصد پیشبرد کسب وکارها تعریف می شوند.

بازاریابی به عنوان مأخذ ایده های جدید شناخته می شود
با افزایش رقابت در بازارها، هر روز از سهم بازار برندها کاسته می شود و متخصصین این صنعت باید بتوانند با بکار بردن روشهای جذاب و خلاق کوشش در نگهداشت مشتری و جذب بیننده اغلب برای برندها را، در برنامه شغل خویش داشته باشند.

برخی از گونه ها بازاریابی ها
اگر هم اکنون به سراغ مرورگر اینترنت خویش بروید و عبارت “انواع بازاریابی” را جستجو کنید، با نتایج بیشماری رو به رو می شوید. هر یک از انواع بازاریابی در پایان به دنبال جلب توجه بیننده و شناساندن برند و محصول به آنها است ولی کانال و استراتژی که هریک از آن سهم می برند سبب می شود بازاریابی، گونه ها مختلفی پیدا کند.

با اشاعه دانش و ورود زنجیره های دیگری همچون عصب شناسی و روانشناسی به دنیای بازاریابی، پهنه های میانی رشته ای فراوانی در پهنه ی بازاریابی ظهور پیدا کرده است. از این بین می طاقت به بازاریابی حسی (Sensory Marketing)، بازاریابی هیجانی (Emotional Marketing)، بازاریابی عصبی (Neuro Marketing) و بازاریابی سببی (Cause Marketing) اشاره کرد.

در بازاریابی حسی به 5 حس کسان و تحریک آنها برای جلب توجه بیننده پروا می شود. در بازاریابی هیجانی به عواطف و تحریک احساساتی از قبیل ترس، عشق، دلسوزی و حتی تنفر، پروا می شود و سعی بر آن است که به این ترتیب افراد، احساسی را تجربه کنند که تاثیر ماندگار داشته باشد. بازاریابی سببی از عواملی که مورد پروا مصرف کنندگان است، کاربرد می کنند لغایت به این واسطه پروا آنها را به سوی فرآورده یا برند مورد نظر جلب کند، در این نوع بازاریابی عمدتاً از امور خیرخواهانه برای جلب پروا مخاطبان کاربرد می شود، مثلا اجرای کمپینی که به پشتیبانی از کودکان سرطانی برگذار شده است نوعی از بازاریابی سببی می باشد. در بازاریابی عصبی بیشتر به ناخودآگاه افراد توجه می شود، سعی بر آن است که از راه شاخص هایی که از راه تحقیقات به دست می آید به صورت غیر سر راست به ذهن مشتریان نفوذ کنند و از این روش بر تصمیم گیری آنها نشانه بگذارند.

بیشتر بخوانید: 5 نکته ی تأثیر گذار در برندسازی احساسی
ظهور اینترنت و تجارت الکترونیک نیز به نوبه خویش کارایی چشمگیری در پهنه ی بازاریابی داشته است، شما عموماً با گونه ها دیجیتال مارکتینگ شامل بازاریابی شبکه های اجتماعی، سئو ، بازاریابی آنلاین، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محتوایی آشنا هستید. هر کدام از این نوع بازاریابی ها به پیگیری آن هستند که از راه بستر و ابزار خود، محتوایی را تولید کنند که برای بیننده جذاب باشد، باعث افزایش تعامل آنها با برند شود و نهایتا در تصمیم گیری خرید آنها تاثیر گذاشته و منجر به ماندگاری برند در ذهن مشتری شود.

بازاریابی شبکه های اجتماعی امروزه با استقبال بی نظیری روبرو است، چرا که تغییر سخیف زندگی مخاطبان سبب شده کسان اغلب وقت خود را در شبکه های اجتماعی به سر ببرند و حضور موثر برندها در این بستر می تواند تضمین کننده ی کامیابی آنها باشد.

تولید و به اشتراک گذاری محتواهای رنگارنگ در قالب فیلم های کوتاه و عکسهای جذاب و فریبنده از محصولات و خدمات برندها که برخی مواقع نیز با راستی فاصله زیادی دارند، از راه شبکه های اجتماعی (و بر پایه راهبرد های بازاریابی شبکه های اجتماعی) که به نوعی با سبک حیات امروزه ما عجین شده اند، خود شاهد دیگری است برآنکه امروزه بازاریابی جز جدا نشدنی از زندگی جوامع بشری شده است.

از گونه ها سایر بازاریابی که بسیار ازدحام برانگیز بوده و همش بین مفید بودن و قانونی بودن یا نبودن آن بحث است، بازاریابی شبکه ای است. در این مقاله به این مطلب اکتفا می نماییم که بازاریابی شبکه ای در بسیاری از کشورها از دسته ایران ممنوع است. اگر می خواهید در باره نتورک مارکتینگ و شیوه ی کارکرد آن بدانید می توانید نوشتار ی زیر را در این خصوص مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: بازاریابی شبکه ای چیست؟
بازاریابی چریکی (گوریلا مارکتینگ) یگانه از گونه ها برادر داشتنی بازاریابی برای مخاطبان و خود بازاریابان محسوب می شود. خلاقیت رکن بنیادی این نوع بازاریابی محسوب می شود و کوشش بر آن است که از طرق غیر منتظره توجه مخاطبان به سمت برندی جلب شود. بازاریابی چریکی از تاثیرگذاری زیاد فوقانی برخوردار است و بیشترین نرخ تعامل و به اشتراک گذاری را در بین گونه ها سایر بازاریابی دارد.

از گونه ها بازاریابی موارد بیشمار دیگری باقی باقیمانده است اما در حال حاضر این بحث را با شناسایی موارد مطح شده به پسین می رسانیم. اگر به تعقیب شناختن انواع مارکتینگ هستید کانال ما را در اینستاگرام تعقیب کنید الی با انواع استراتژی های بازارایابی و اصلاحات آن بیشتر آشنا شوید به طور نمونه استراتژی اقیانوس آبی و یا ماتریس بوستون (BCG Matrix)در گستره مارکتینگ را مطالعه کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان با شرکت آوش تک در ارتباط باشید.

سخن آخر
در بازاریابی (Marketing) آنچه که دارای اهمیت است، اطمینان از این جستار است که مشتری در مرکز همه تصمیم گیری های احسن کسب و کارهای کبیر و حقیر قرار دارد ونیاز ها و خواسته هایش بدست هر یک از کارکنان برند فهم و برآورده می شود.

هر شخصی که به نوعی با سوداگری در تعامل است، باید بداند بازاریابی چیست و چگونه می تواند از مفاهیم و راهبرد های بازاریابی به هدف پیشبرد اهداف کسب وکارش بهره‌گیری نماید.





:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: