تابش نور فرابنفش؛ راهکاری تازه برای حذف ویروس کرونا در فضاهای داخلی
نوشته شده توسط : ساحل

همان‌طور که جامعه در تلاش است تا از شرایط همه‌گیری ویروس کرونا به حالت قبل برگردد، برخی دانشمندان امیدوار هستند که یک فناوری چندساله بتواند عوامل بیماری‌زای موجود در هوا را در فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و کلاس‌های درس از بین ببرد و به‌طور بالقوه نقشی کلیدی در مهار گسترش عفونت داشته باشد. فناوری تابش میکروب‌کش فرابنفش از بالای اتاق (UVGI) همچون بردن قدرت نور خورشید به فضاهای داخلی است. دکتر ادوارد ناردل، استاد بهداشت جهانی و پزشکی اجتماعی در دانشکده‌ی پزشکی هاروارد گفت:

ما در گذشته تلاش کرده‌ایم تا این فناوری بسیار مؤثر و بی‌خطر را درزمینه‌ی عفونت‌های قابل انتقال ازطریق هوا مورد بررسی قرار دهیم. ما مطالعاتی انجام داده‌ایم و می‌دانیم که این روش مؤثر است.

فرابنفش در بیمارستان

یک اتاق بیمار با نور فرابنفش (بالا سمت چپ) که برای ازبین‌بردن عوامل بیماری‌زا نصب شده است. روش UVGI در نیمه‌ی اول قرن بیستم مورد آزمایش قرار گرفت

نور خورشید ضدعفونی می‌کند و خصوصا بخش فرابنفش آن‌ در نابودی پاتوژن‌های انتقال‌پذیر ازطریق هوا مؤثر است. البته این همان چیزی نیست که ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه آوریل به‌طور غیر قابل درک شرح داد و پیشنهاد تاباندن نور فرابنفش به درون بدن بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را مطرح کرد. درحال‌حاضر واحدهای سیار فرابنفش برای استریل کردن سطوح در اتاق‌های بیمارستان‌ها و واگن‌های مترو مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این موارد تنها درصورتی می‌توانند استفاده شوند که در آن فضاها کسی حضور نداشته باشد.

در رویکردی که دانشمندانی نظیر دکتر ناردل تشریح می‌کنند، واحدهای نصب‌شده روی دیوارها یا سقف‌ها شبیه لامپ‌های فلورسنتی هستند که امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم و نور فرابنفش را از بالای فضای داخلی و درست از بالای سر افراد می‌تابانند. پنکه‌های سقفی نیز گاهی برای کشیدن هوا به‌سمت بالا نصب می‌شوند تا بتوانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها شناور را سریع‌تر از بین ببرند. فرکانس متفاوتی از فرابنفش ممکن است بی‌خطرتر باشد و حتی بتواند مستقیما روی افراد تابانده شود که در این‌صورت امکان ضدعفونی کردن سطوح را نیز فراهم می‌کند. نور فرابنفش ماده‌ی ژنتیکی پاتوژن‌ها را در هم می‌شکند و مانع‌از تکثیر آن‌ها می‌شود. ویلیام بهنفلت، استاد مهندسی معماری در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا گفت: «به این روش، شما اساسا ویروس را می‌کُشید.»

 منبع: 

https://www.zoomit.ir/2020/5/11/348382/indoor-ultraviolet-light-zap-coronavirus-air/





:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: